Leiderschap

Voor directies

  • Versterken van het beleidsvoerend vermogen van de school
  • Vorm geven aan gedeeld en situationeel leiderschap
  • Welke leiderschapsstijl in passend in welke situatie?
  • Een effectieve leiderschapsstijl ontwikkelen als (beginnend) directeur?

Voor schoolbesturen

  • Samen school maken als directieteam en schoolbestuur
  • Een governance uitwerken in de samenwerking met de directies
  • Het profiel van directeur en leiderschapsstijl definiëren
  • De directie ondersteunen indien conflicten dreigen te escaleren

Missie, visie, strategie

Voor directies

  • Formuleren van een visie die doet dromen én vertaald kan worden naar de werkvloer?
  • Een haalbare strategie ontwikkelen die recht doet aan het DNA van de school
  • De visie zichtbaar maken in de school zodat ze geen dode letter blijft
  • Hoe vernieuwen we het pedagogisch project van de school?

Voor schoolbesturen

  • Formuleren van een visie die voldoende doet dromen én vertaald kan worden naar de werkvloer
  • Een effectieve strategie ontwikkelen die recht doet aan het DNA van onze scholen

Hoe zorgen we dat een visie zichtbaar wordt in scholen en geen dode letter blijft?

Organisatie en structuur

Voor directies

  • Een organisatiestructuur als hefboom voor een visie en strategie uittekenen.
  • De puzzel leggen die de verschillende beleidsdomeinen (organisatie, financiën, kwaliteitszorg, onderwijs, HR, …) het best in elkaar doet haken.
  • Een structuur en organisatievorm ontwikkelen met het gewenste evenwicht tussen ‘top-down’ en bottom-up’, tussen vrijheid en sturen, tussen loslaten en controleren
  • De ‘levensfase’ van de schoolstructuur in beeld brengen met het oog op verandering.
  • Evolueren van een strakke, hiërarchische organisatie(vorm) naar een fluïde vorm die autonomie en sturen in harmonie brengt.

Voor schoolbesturen

  • Een organisatiestructuur als hefboom voor visie en strategie uittekenen.
  • De puzzel leggen die de verschillende beleidsdomeinen (organisatie, financiën, kwaliteitszorg, onderwijs, HR, …) het best in elkaar doet haken.
  • Een structuur en organisatievorm ontwikkelen met het gewenste evenwicht tussen ‘top-down’ en bottom-up’, tussen vrijheid en sturen, tussen loslaten en controleren.
  • De ‘levensfase’ van de schoolstructuur in beeld brengen. Is er nood aan verandering?
  • Evolueren van een strakke, hiërarchische organisatie(vorm) naar een fluïde vorm die autonomie in harmonie brengt.

Kwaliteitszorg

Voor directies

  • Gebruik van data om het beleid uit te stippelen/bij te sturen
  • Welke beschikbare data kunnen gebruikt worden?
  • Systematisch en duurzaam werken aan de aanbevelingen uit inspectierapporten
  • Advies en ondersteunen bij het schrijven van dossiers (doorlichting, accreditatie, projecten, …)
  • Kritisch lezen van dossiers voor externen (critical friend)
  • Voorbereiding van teams met het oog op doorlichting, accreditaties
Contacteer ons