Leiderschap
Voor leidinggevenden
- Versterken van het beleidsvoerend vermogen van de hogeschool
- Vorm geven aan gedeeld en situationeel leiderschap
- Welke leiderschapsstijl in welke situatie?
- Een effectieve leiderschapsstijl ontwikkelen als (beginnend) leidinggevende
Missie, visie, strategie
Voor leidinggevenden
- Formuleren van een visie die doet dromen én vertaald kan worden naar de werkvloer
- Een effectieve strategie ontwikkelen die het DNA van de hogeschool recht doet
- De visie zichtbaar maken in de hogeschool zodat ze geen dode letter blijft
Portfoliomanagement en rekrutering
Voor leidinggevenden
- De rekruteringskracht van haar opleidingen en die van haar concullega’s in kaart brengen
- Een analyse van data en het hogeschoolportfolio met het oog op marktbestendigheid en duurzaamheid
- Welke acties onderneemt de hogeschool o.b.v. deze analyseresultaten?
- De instroom van werkstudenten en zij-instromers stimuleren
- Technologische opleidingen en STEM-aspecten van een opleiding multimediaal promoten met door jongeren ‘gelikte’ formats
Organisatie en structuur
Voor leidinggevenden
- Een organisatiestructuur als hefboom voor visie en strategie uittekenen.
- De puzzel leggen die de verschillende beleidsdomeinen (organisatie, financiën, kwaliteitszorg, onderwijs, HR, …) het best in elkaar doet haken.
- Een structuur en organisatievorm ontwikkelen met het gewenste evenwicht tussen ‘top-down’ en bottom-up’, tussen vrijheid en sturen, tussen loslaten en controleren.
- De ‘levensfase’ van onze onderwijsstructuur in beeld brengen met het oog op verandering.
- Evolueren van een strakke, hiërarchische organisatie(vorm) naar een fluïde vorm die autonomie en sturen in harmonie brengt.
Kwaliteitszorg
Voor leidinggevenden
- Een team voorbereiden op een visitatiecommissie, een audit, een toets nieuwe opleiding, instellingsreview...
- Advies en ondersteuning bij de samenstelling van een rapport/dossier/kristische reflectie/ instellingsreview/toets nieuwe opleiding
- Kritische lezing van rapport/dossier/kristische reflectie/ instellingsreview/toets nieuwe opleiding
- Een externe blik in een intern kwaliteitszorgproces
Aanbod hoger onderwijs: contacteer Karel