Versterken van het beleidsvoerend vermogen van de hogeschool
Vorm geven aan gedeeld en situationeel leiderschap
Welke leiderschapsstijl in welke situatie?
Een effectieve leiderschapsstijl ontwikkelen als (beginnend) leidinggevende
Missie, visie, strategie
Voor leidinggevenden
Formuleren van een visie die doet dromen én vertaald kan worden naar de werkvloer
Een effectieve strategie ontwikkelen die het DNA van de hogeschool recht doet
De visie zichtbaar maken in de hogeschool zodat ze geen dode letter blijft
Portfoliomanagement en rekrutering
Voor leidinggevenden
De rekruteringskracht van haar opleidingen en die van haar concullega’s in kaart brengen
Een analyse van data en het hogeschoolportfolio met het oog op marktbestendigheid en duurzaamheid
Welke acties onderneemt de hogeschool o.b.v. deze analyseresultaten?
De instroom van werkstudenten en zij-instromers stimuleren
Technologische opleidingen en STEM-aspecten van een opleiding multimediaal promoten met door jongeren ‘gelikte’ formats
Organisatie en structuur
Voor leidinggevenden
Een organisatiestructuur als hefboom voor visie en strategie uittekenen.
De puzzel leggen die de verschillende beleidsdomeinen (organisatie, financiën, kwaliteitszorg, onderwijs, HR, …) het best in elkaar doet haken.
Een structuur en organisatievorm ontwikkelen met het gewenste evenwicht tussen ‘top-down’ en bottom-up’, tussen vrijheid en sturen, tussen loslaten en controleren.
De ‘levensfase’ van onze onderwijsstructuur in beeld brengen met het oog op verandering.
Evolueren van een strakke, hiërarchische organisatie(vorm) naar een fluïde vorm die autonomie en sturen in harmonie brengt.
Kwaliteitszorg
Voor leidinggevenden
Een team voorbereiden op een visitatiecommissie, een audit, een toets nieuwe opleiding, instellingsreview...
Advies en ondersteuning bij de samenstelling van een rapport/dossier/kristische reflectie/ instellingsreview/toets nieuwe opleiding
Kritische lezing van rapport/dossier/kristische reflectie/ instellingsreview/toets nieuwe opleiding
Een externe blik in een intern kwaliteitszorgproces