Leiderschap

Voor leidinggevenden

  • Versterken van het beleidsvoerend vermogen van de hogeschool
  • Vorm geven aan gedeeld en situationeel leiderschap
  • Welke leiderschapsstijl in welke situatie?
  • Een effectieve leiderschapsstijl ontwikkelen als (beginnend) leidinggevende

Missie, visie, strategie

Voor leidinggevenden

  • Formuleren van een visie die doet dromen én vertaald kan worden naar de werkvloer
  • Een effectieve strategie ontwikkelen die het DNA van de hogeschool recht doet
  • De visie zichtbaar maken in de hogeschool zodat ze geen dode letter blijft

Portfoliomanagement en rekrutering

Voor leidinggevenden

  • De rekruteringskracht van haar opleidingen en die van haar concullega’s in kaart brengen
  • Een analyse van data en het hogeschoolportfolio met het oog op marktbestendigheid en duurzaamheid
  • Welke acties onderneemt de hogeschool o.b.v. deze analyseresultaten?
  • De instroom van werkstudenten en zij-instromers stimuleren
  • Technologische opleidingen en STEM-aspecten van een opleiding multimediaal promoten met door jongeren ‘gelikte’ formats

Organisatie en structuur

Voor leidinggevenden

  • Een organisatiestructuur als hefboom voor visie en strategie uittekenen.
  • De puzzel leggen die de verschillende beleidsdomeinen (organisatie, financiën, kwaliteitszorg, onderwijs, HR, …) het best in elkaar doet haken.
  • Een structuur en organisatievorm ontwikkelen met het gewenste evenwicht tussen ‘top-down’ en bottom-up’, tussen vrijheid en sturen, tussen loslaten en controleren.
  • De ‘levensfase’ van onze onderwijsstructuur in beeld brengen met het oog op verandering.
  • Evolueren van een strakke, hiërarchische organisatie(vorm) naar een fluïde vorm die autonomie en sturen in harmonie brengt.

Kwaliteitszorg

Voor leidinggevenden

  • Een team voorbereiden op een visitatiecommissie, een audit, een toets nieuwe opleiding, instellingsreview...
  • Advies en ondersteuning bij de samenstelling van een rapport/dossier/kristische reflectie/ instellingsreview/toets nieuwe opleiding
  • Kritische lezing van rapport/dossier/kristische reflectie/ instellingsreview/toets nieuwe opleiding
  • Een externe blik in een intern kwaliteitszorgproces

Aanbod hoger onderwijs: contacteer Karel

Contacteer ons